Gratis proberen Plan demo

⬅ Terug naar blog

5 jaar Inserve - wat ik geleerd heb de afgelopen 2 jaar

Marnick heeft op de dag van het 5-jarig bestaan van Inserve gedeeld wat hij in die periode heeft geleerd. Ik ben niet de volledige periode bij Inserve betrokken geweest, maar ik doe graag een duit in het zakje en deel met je wat ik de afgelopen twee jaar geleerd heb.

Voor een beetje achtergrondinformatie gaan we eerst nog veel verder terug in de tijd. Marnick en ik kennen elkaar al langer dan dat we samen aan Inserve werken. Sterker nog: ik ken Marnick al bijna mijn hele leven. Hij kwam bij mij op de basisschool in groep 3, als de jongen ‘uit de Efteling’ (omdat hij uit Kaatsheuvel kwam). In die periode op de basisschool zijn we goede vrienden geworden. Toen het tijd was om een middelbare school te kiezen, maakten we beide een andere keuze, maar we hebben altijd contact gehouden.

Uit de oude doos

2021: Van invalbeurt naar liefdesverklaring

Fast-forward naar 2021: Marnick is inmiddels begonnen aan Inserve en klopt af en toe bij mij aan voor hulp. In de avonduren, naast mijn baan in loondienst, kluste ik bij aan Inserve. Wel pas nadat Marnick heeft getest of ik wel de benodigde vaardigheden had ;) Toen ik de test had doorstaan, mocht ik meteen aan de slag met de lastigste opdracht die er lag: de tabellen dynamisch maken. Ik weet nog goed dat ik me schaamde dat ik er bijna 16 uur over had gedaan, terwijl Marnicks verwachting meer tegen de 40 uur lag. Daarnaast was hij allang blij dat hij het zelf niet hoefde uit te voeren.

Zo spraken we elkaar af en toe. Als Marnick weer wat (financiële) buffer had, werd ik gevraagd om bij te springen. Tot het moment dat Marnick niet belde met een opdracht, maar de vraag of ik koffie met hem wilde gaan drinken. Dit was het moment waarop - zoals we het altijd grappend noemen - de liefde werd verklaard. Marnick vroeg me om als mede-eigenaar in te stappen bij Inserve. Ik was vanaf moment één enthousiast; een product waar ik al mijn IT-kennis en passie voor softwareontwikkeling in kwijt kon. Na het papierwerk, kon mijn reis als ondernemer en mede-eigenaar starten.

2022: De eerst stappen als ondernemer

Op 1 maart 2022 gingen we samen naar de KVK. Een dag ervoor stonden we nog carnaval te vieren, en een dag na de inschrijving had ik een positieve Corona-test. Het mocht de pret niet drukken. Ik kwam vanuit een grote IT-dienstverlener waar ik ongeveer 8 uur per dag zat te vergaderen, en nu had ik mijn eigen onderneming waar ik zelf de keuzes maak. Die ruimte hebben Marnick en ik gebruikt om rust te creëren. Marnick had alle ‘handmatige’ taken al geautomatiseerd en een prachtige basis neergezet voor een rustig bedrijf. En nu konden we samen de hele dag bouwen aan ons product.

Officieel ondernemer

In dit eerste jaar heb ik veel geleerd over het ondernemerschap. Over de bijkomstigheden van de boekhouding en de belasting bijvoorbeeld. Maar ook over hoe je nu omgaat met klanten en prospects. Toen ik net bij Inserve begon ben ik een tijd verantwoordelijk geweest voor sales. In het begin vond ik dat mega spannend, maar naarmate ik meer ervaring kreeg, vond ik het spel steeds leuker worden. Vooral omdat wij nooit prospects benaderden, ze kwamen naar ons toe. Dus ik mocht aan geïnteresseerden uitleggen wat voor tof product we hadden neergezet. Daarnaast maken we zelf ook altijd een afweging of de prospect bij ons past. Als we denken dat de prospect en Inserve niet goed bij elkaar passen, zullen we dat ook duidelijk communiceren.

Als ik terugkijk moet ik zeggen dat het ondernemerschap heel natuurlijk aanvoelt. Maar daar moet ik meteen bij zeggen dat dat voor een groot deel komt omdat ik Marnick naast me heb. Hij heeft al meer ervaring en daar kan ik goed van leren. Daarnaast proberen we samen ook weer van anderen te leren, door bijvoorbeeld naar de events van SaaS Bazen te gaan of podcasts te luisteren. En iedere keer kwamen we eigenlijk tot de conclusie dat we het zo slecht nog niet deden.

2023: Van twee naar vier

In deze leerperiode groeide Inserve lekker door, en we kwamen op het punt dat we ons konden gaan verdiepen in het aannemen van personeel. Maar hoe vind je iemand in de overspannen arbeidsmarkt? Wat zou onze eerste hire worden? We hebben meerdere vacatures uitgezet om te kijken of er goede kandidaten op af zouden komen.

Tot mijn verbazing kregen we ontzettend veel (goede) reacties. In eerste instantie waren we op zoek naar één persoon, maar er deed zich een bijzondere kans voor: binnen een maand kregen we twee toppers op gesprek. Die kans wilden we niet laten liggen en wat ben ik blij dat we Paul en Marit hebben mogen verwelkomen. Bij Inserve bieden we rust en ruimte, en om die ruimte in te vullen is een vorm van ondernemerschap nodig bij de andere teamleden. Beiden pakken ze dit met beide handen aan en boeken ze resultaten waar menig bedrijf jaloers op is. Als ik dit zo uitwerk, zie ik dat we te weinig onze successen vieren..

Op stap met het team

2024: Het voorkomen van vragen

Terug naar het heden. Marnick heeft weer een commerciële pet op en ik werk nu volop aan het product. Ik luister naar onze klanten, kijk naar mogelijke verbeteringen en maak afwegingen waar we onze tijd in stoppen en waar niet. Bij iedere vraag bedenk ik me: waarom wordt deze vraag gesteld en moet deze vraag überhaupt wel gesteld worden? Of beter gezegd: kunnen we voorkomen dat deze vraag gesteld wordt? Zo zorgen we ervoor dat de rust en het overzicht in onze onderneming zich ook doorvertaald naar ons product.

Ons product moet zo makkelijk en duidelijk zijn, dat er geen vragen nodig zijn. Geen onboarding, geen poespas. Ik geniet oprecht van de momenten dat ik weer hoor: “Ik ben er nu net mee aan het werk, maar het werkt zo simpel”. We zijn er nog lang niet, maar we hebben heel veel zin om deze reis voort te zetten 🙂

Breng rust op je servicedesk

Ontdek onze software voor IT-dienstverleners met o.a. een ticketsysteem, assetbeheer en automatische facturatie.

Bekijk alle functies

Blijf op de hoogte

Ontvang 1x per kwartaal onze nieuwsbrief met nieuwe blogs, podcasts en features.

We hebben je inschrijving ontvangen!
Er ging iets mis, probeer het opnieuw of neem contact met ons op.