Vandaag is het vijf jaar geleden dat ik Inserve startte. Er is veel gebeurd in die jaren, en ik heb veel geleerd. In dit blog neem ik je mee in de reis die ik tot nu toe met Inserve gemaakt heb en geef ik je een klein inkijkje in onze toekomst.
2019: Het idee
Waarom ben ik Inserve begonnen? Een standaard vraag aan iedere ondernemer. Het antwoord is een overlap van de vraag in de markt, mijn droom, wat ik leuk vind en waar ik goed in ben (zie je deze venndiagram al voor je? 😉).
Ik werkte inmiddels al tien jaar als zelfstandig ontwikkelaar. In die tijd maakte ik voor allerlei bedrijven maatwerk oplossingen. Mijn droom was om een product te hebben waar ik dagelijks aan kon blijven bouwen, in plaats van steeds opnieuw te beginnen. Een specifiek probleem écht bij de hoorns te pakken. En dat dan zonder maatwerk, omdat ik geloof dat dat het efficiëntste is.
Was Inserve mijn eerste idee? Nee, ik heb verschillende ideeën geprobeerd: een rapportagetool voor boekhouding, een CRM voor accountants, een verhuurplatform en minimalistische mobiele games. Maar ik kreeg ze niet van de grond. Tot ik me meer bezig ging houden met IT-dienstverleners. Toen klikte er iets. Ik kreeg van verschillende IT-dienstverleners letterlijk te horen dat als ik ‘Innodesk’ (de werktitel van het project) zou bouwen, ze klant zouden worden. Ik had dus voor het eerst echt validatie uit de markt. Dus ik begon met bouwen. ‘’Hoe moeilijk kan het zijn…’’, dacht ik.
2020: Corona
De eerste versie van Inserve is in de zomer van 2019 gebouwd door programmeurs die ik in dienst had voor de maatwerkoplossingen. Het was een soort eenvoudigere variant van TOPdesk, maar dan mét facturatiemogelijkheden. Tot dat moment had ik veel eigen geld en wat geleend geld in het project gestopt. Het was nu tijd om wat geld met Inserve te verdienen, of op zijn minst te valideren dat er ook daadwerkelijk vraag naar was. Dat betekende dat ik afscheid moest nemen van de programmeurs en als ondernemer de hort op ging om deze eerste Inserve-versie te verkopen.
Begin 2020 begon de Corona-tijd, die verschrikkelijke gevolgen heeft gehad voor heel veel mensen. Paradoxaal gezien was deze periode voor mij eigenlijk een uitkomst. Beoogde klanten verwachtten niet meer dat ik langs kwam, waardoor ik efficiënt kon videobellen. En er waren geen sociale gebeurtenissen die me afleidden of tijd in beslag namen. Mijn tijdsbesteding zag er ongeveer zo uit: overdag met prospects bellen en e-mailen, tijd met het het gezin, ‘s avonds programmeren. Overdag kreeg ik te horen welke functies er nog mistten om over te stappen, de volgende dag kon ik terugbellen dat het er in zat. En naast al het werk voor Inserve, moest ik mijn maatwerk-klanten tevreden houden, want die had ik nog steeds.
Het lastigste aan deze periode vond ik dat ik soms hoorde dat er nog één functie mistte, maar als ik die zou bouwen, dan zou de prospect écht klant worden. Sommigen zijn dat nog steeds niet. Enorm frustrerend, en soms vraag je jezelf dan af waar je aan begonnen bent en waarom ik niet gewoon een comfortabele baan genomen heb. Het viel toch tegen hoeveel er gebouwd moest worden voor een klant écht over kon, en hoeveel randgevallen je tegenkomt waar je in de techniek iets mee moet. Dit had ik onderschat. Maar zonder enige naïviteit begin je hier ook nooit aan 🙂
2021: Focus
Eind 2020 begon ik te merken dat de maatwerk-klanten me te veel afleiden van mijn focus op Inserve. Tegelijkertijd kreeg ik steeds meer bevestiging dat er echt vraag was naar mijn product. Die combinatie maakte dat ik het aandurfde om afscheid te nemen van de maatwerk-business. Met uitzondering van één (leuke) klant waar ik nog een dag in de week consultancy voor deed. De hypotheek moet immers toch betaald worden.
Dat gaf ontzettend veel rust en ruimte. In het begin wist ik niet wat ik er mee moest. Ik was zó gewend om te rennen voor de klanten, terwijl mijn mailbox en agenda nu opeens leeg waren. Ik moest zelf gaan bepalen waar ik aan ging werken. De website verbeteren, een functie programmeren, prospects bellen? Hoe bepaal je eigenlijk waar je impact het grootst is? Het voor de hand liggende antwoord is dat het in balans moet zijn. Maar mijn voornaamste doel was om omzet op te bouwen op korte termijn. Dus als er prospects waren die ik kon bellen, ging dat voor. Waren er prospects aan het wachten tot er een feature in zat? Bouwen! En als het laaghangende fruit eenmaal geplukt is, ga je investeren in ontwikkelingen voor de langere termijn zoals marketing, interne tooling en techniek.
Door de focus heb ik de omzet kunnen verdriedubbelen en het pakket aan functionaliteit enorm uitgebreid.
2022: Samenwerking
Corona was inmiddels op zijn retour en de sociale wereld startte weer op. Inmiddels verdiende ik bijna genoeg met Inserve om mijn persoonlijke kosten te dekken. Maar ik merkte dat mijn motivatie inzakte. Het was zwaar om alles in mijn eentje te doen. Klanten vonden het (terecht) spannend om mijn software te gaan gebruiken voor hun belangrijke bedrijfsvoering. En ik kon niet echt op vakantie omdat support en sales gewoon doorgingen in die periode.
Ik had eindelijk bereikt wat ik wilde bereiken, namelijk één product ontwikkelen en uitgeven op licentiebasis, maar ik was niet gelukkig. Ik krijg juist energie van met mensen samenwerken en ik was dit al te lang alleen aan het doen. Maar ik had nog niet de omzet om iemand aan te nemen.
In deze periode heb ik onder andere gekeken naar een financieringstraject. Dat zou slagkracht geven om mensen aan te nemen en te groeien. Maar ik kwam erachter dat dat indruist tegen één van mijn kernwaarden: autonomie. Ik wilde zelf beslissingen maken over het product en het bedrijf. Een alternatief was een mede-oprichter zoeken. Ik had al direct iemand op het oog, namelijk Frank, een jeugdvriend van mij. Hij heeft ervaring bij een IT-bedrijf en met productontwikkeling en werkt keihard. We hadden al vaker samengewerkt en ook dat ging goed.
Frank heeft een aantal maanden de tijd genomen om na te denken over mijn voorstel, maar stapte gelukkig vol enthousiasme aan boord. Een mede-eigenaar betekende wel meer kosten en dat hield in dat we alsnog consultancy naast Inserve moesten doen om voldoende inkomen te krijgen. We besloten om samen all-in te gaan en dat is ontzettend goed bevallen. De dagen dat ik consultancywerk deed, hield Frank de boel draaiende. En omdat ik geld voor ‘de zaak’ aan het verdienen was, voelde ik me niet schuldig.
Door samen met Frank verder te gaan, kon ik eindelijk voor het eerst in 10 jaar écht op vakantie en had ik weer hernieuwde energie. We verdriedubbelden de omzet weer.
2023: Team
De omzet gaf nu de mogelijkheid om ook ons team uit te breiden. Maar in welke rollen neem je dan mensen aan? We vonden allebei dat het product beter moest, maar vooral op marketing en sales was de meeste winst te halen. We hadden al een mooi product, maar niemand kende het. Dus we kozen ervoor om eerst iemand voor onze marketing aan te nemen, en daarna een ontwikkelaar. Zo kon ik een salesrol op me nemen. Tot die tijd programmeerde ik nog het grootste deel van mijn week.
Met het uitbreiden van het team krijg je opeens allerlei vragen: wat voor cultuur wil je neerzetten? Welke secondaire arbeidsvoorwaarden bied je? Hoeveel sta je thuiswerken toe? Frank en ik zijn beiden gecharmeerd van de ‘Calm Company’ filosofie. Dat brengt kernwaardes met zich mee zoals focus, rust en vertrouwen. Op veel vragen komt dan automatisch al een antwoord.
Met de extra krachten in het bedrijf gaat alles in een stroomversnelling. Opeens gebeuren er dingen die je niet zelf hoeft uit te voeren. Magisch lijkt het soms wel. We hebben ons product flink kunnen uitbreiden met offertes, projecten en abonnementenbeheer, waardoor de positionering ook veranderde: van ticketsysteem naar bedrijfssoftware.
2024: Groei
Dan zijn we bijna aangekomen bij het vijfjarig bestaan van Inserve. Met de herpositionering als PSA software weten we steeds meer klanten aan te spreken. De omzet was inmiddels voldoende om helemaal te stoppen met de consultancy, wat de focus op Inserve nog meer vergrootte.
Dit jaar staat vooral in het teken van doorgroeien, ruim voorbij de 100 klanten. De marketing machine is in volle gang en steeds meer IT-dienstverleners weten ons te vinden. De mond-op-mond referenties beginnen ook toe te nemen, wat een goed signaal is over zowel de klanttevredenheid als het marktaandeel.
Maar, we zijn nog lang niet klaar. We hebben nog veel ideeën om het IT-dienstverleners makkelijker te maken. Daarnaast heeft nog lang niet iedereen van ons gehoord 🙂 Dus dit jaar staat in het teken van doorontwikkelen en groeien in de Nederlandse en Vlaamse markt.
2025: Expansie
Het plan voor de komende jaren is rustig (we zijn toch een Calm Company 😉) te kijken hoe we een grotere markt kunnen bedienen en meer servicedesks bevrijden van omslachtige software. Of dat interne IT-afdelingen, internationale MSP’s of klantenserviceteams worden, dat weet ik nog niet. Maar voorlopig zijn we ook nog lang niet klaar in de huidige markt.
Het is tot nu toe een fantastische reis geweest, waarvan de eerste jaren echt bikkelen waren. Nu merk ik dat er wat ruimte begint te komen en ik langzaam taken kan delegeren aan ons team. Dat maakt dat ik weer meer kan doen wat ik leuk vind en waar ik goed in ben - precies waar mijn reis met Inserve ook begon. Dus ik heb er enorm veel zin in!