Gratis proberen Plan demo

Blog > Ondernemen

Waarom je meer met abonnementen zou moeten werken

Posted by Marnick | Sep 12, 2023

Terugkerende omzet is de 'heilige graal' van service bedrijven. Als je weet dat je omzet voor volgende maand eigenlijk al binnen is, kun je je bedrijf met veel meer rust runnen. Toch merk ik bij veel dienstverleners weerstand om alle diensten in een vaste-prijs-per-maand te gieten. Dat snap ik ook wel: je hebt altijd uurtje-factuur gewerkt, en je klant is dat ook gewend. Dus als de 'ja maars' nu al in je hoofd zweven, lees dan toch even verder :)

Stel je het volgende voor:

  • Je weet aan het begin van de maand al dat je de loonkosten en je eigen hypotheek kan betalen;
  • Je hoeft niet meer op netwerkborrels te smeken om je pijplijn te vullen;
  • Je hebt geen discussies meer met klanten over je factuur;
  • Je kunt je werkzaamheden plannen in plaats van alsmaar ad-hoc werken;
  • Je medewerkers kunnen zich bezig houden met dingen verbeteren in plaats van brandjes blussen;
  • Je bedrijf is 3x meer waard bij eventuele overname.

Heb ik je aandacht? Mooi. Het klinkt overdreven, maar dit is wat het abonnementsmodel doet met je onderneming. Laat ik het even duidelijk maken door 2 situaties te schetsen:

  1. Je werkt uurtje-factuurtje. Zodra de klant belt, gaat de timer lopen. Je helpt de klant zo goed mogelijk, maar als het wat langer duurt, is dat eigenlijk niet erg. Je krijgt toch per uur betaald. Preventieve maatregelen kosten je eigenlijk alleen maar omzet. Je hebt wel vaak discussie met je klant over wat er onder een soort 'garantie' moet vallen in de ogen van de klant.
  2. Je werkt met een vaste prijs per maand. Je bent er bij gebaat om de klant zo snel mogelijk te helpen, sterker nog: je wil het probleem bij de klant voor zijn. Je gaat monitoringsoftware gebruiken en gaat producten en processen standaardiseren, zodat je klant jou niet eens hoeft te bellen. Updates kun je inplannen.

Zie je dat de prikkels in de 2e situatie veel meer op goede klantenservice en verbeteren van processen liggen dan in de 1e situatie? Het lijkt misschien in je eigen voet schieten, maar ik ben er van overtuigd dat op lange termijn een abonnementsmodel goed is voor dienstverlener én klant.

Heb ik je toch kunnen overtuigen? Lees hier verder HOE je overstapt op een abonnementsmodel: Van uurtje-factuurtje naar abonnementsmodel: 7 tips voor IT-dienstverleners . Of luister eens naar onze podcast waar meerdere ondernemers uitleggen hoe zij dit hebben aangepakt.

Breng rust op je servicedesk

Ontvang 1 x per kwartaal onze nieuwsbrief met nieuwe blogs, podcasts en features.

We hebben je inschrijving ontvangen!
Er ging iets mis, probeer het opnieuw of neem contact met ons op.
All-in prijs
100% Nederlands
Overstapservice

Tijd voor controle over je service business.

Het is tijd dat je niet ín, maar áán je bedrijf gaat werken.
Plan demo

30 minuten

Geen verplichtingen

Toegepast op jouw organisatie

© Inserve 2024 - KVK 85647349