Terugkerende omzet is de 'heilige graal' van service bedrijven. Als je weet dat je omzet voor volgende maand eigenlijk al binnen is, kun je je bedrijf met veel meer rust runnen. Toch merk ik bij veel dienstverleners weerstand om alle diensten in een vaste-prijs-per-maand te gieten. Dat snap ik ook wel: je hebt altijd uurtje-factuur gewerkt, en je klant is dat ook gewend. Dus als de 'ja maars' nu al in je hoofd zweven, lees dan toch even verder :)
Stel je het volgende voor:
Heb ik je aandacht? Mooi. Het klinkt overdreven, maar dit is wat het abonnementsmodel doet met je onderneming. Laat ik het even duidelijk maken door 2 situaties te schetsen:
Zie je dat de prikkels in de 2e situatie veel meer op goede klantenservice en verbeteren van processen liggen dan in de 1e situatie? Het lijkt misschien in je eigen voet schieten, maar ik ben er van overtuigd dat op lange termijn een abonnementsmodel goed is voor dienstverlener én klant.
Heb ik je toch kunnen overtuigen? Lees hier verder HOE je overstapt op een abonnementsmodel: Van uurtje-factuurtje naar abonnementsmodel: 7 tips voor IT-dienstverleners . Of luister eens naar onze podcast waar meerdere ondernemers uitleggen hoe zij dit hebben aangepakt.