Blog > Ondernemen

De heilige graal naar hoge klanttevredenheid

Posted by Jett | 6 januari 2022

Laten we ons eens focussen op klanttevredenheid. Van alle goede voornemens die je als bedrijf kan hebben, zal dit toch wel ergens bovenaan de lijstjes staan. Klanttevredenheid kan worden gezien als de houding van een klant ten opzichte van een product of dienst. Deze tevredenheid stijgt als aan de behoefte van de klant wordt voldaan. Het betekent voor veel dienstverleners het bieden van ontzorging, transparantie en tijdsbesparing. Makkelijker gezegd dan gedaan, want als ondernemer heb je toch al genoeg zorgen aan je hoofd. Dan ook nog eens de zorgen van je klant erbij is heel veel van het goede. In deze blog leggen we uit hoe je als gezond bedrijf én gezond kan blijven én je klant tegemoet kan komen in het verlenen van service.

Recurring revenue

Een kleine zijstap. Wel eens van recurring revenue gehoord? Dit is het deel van jouw inkomsten waarvan je kan verwachten dat deze in de toekomst aanhoudt. Het zijn voorspelbare, stabiele inkomsten. Voor een onderneming is het de heilige graal. Je continuïteit wordt gewaarborgd als je de recurring revenue op het juiste peil weet te houden. Het zorgt voor rust, investeren wordt mogelijk en bovendien, gaat het hand-in-hand met klanttevredenheid.

Straks gaan we kijken hoe jij optimaal voor deze recurring revenue kan zorgen. Maar waar jouw inkomsten voor de komende tijd verzekerd zijn, staan daar ook kosten tegenover. Huisvesting (huur of koop), personeel, verzekeringen, licenties. Het stroomlijnen van deze uitgaven is belangrijk voor jouw efficiëntie. Zo werk je preventief in plaats van reactief. Niet alleen kan je makkelijker een financiële planning erop loslaten, het scheelt ook in de kosten als je hier afspraken over maakt. Maar let op, wat voor één bedrijf periodiek terugkerende vaste kosten zijn kunnen voor een ander bedrijf variabele kosten zijn.

Inspelen op de markt met dienstverlening

Als het goed is zijn jouw terugkerende inkomsten groter dan de terugkerende kosten. Is dat inderdaad zo, dan weet je wat je maandelijks overhoudt om te doen wat jij goed kan, ondernemen. Maar hoe zorg je voor voldoende recurring income? Zeker in de dienstverlening is hier goed op in te spelen. Denk aan strippenkaarten voor support of vaste prijzen voor bepaalde producten die periodiek worden afgenomen. Om jouw (potentiële) klanten tegemoet te komen kan je korting geven als het om contracten van 1, 2 en misschien wel 3 jaar of langer gaat. Langlopende terugkerende inkomsten, dat klinkt lekker toch? Voorwaarde is dan wel dat je aan de servicevraag van de klant moet voldoen. En dan hebben we het weer over … juist ja, klanttevredenheid.

Voor wat hoort wat

Een langdurige verbintenis is prachtig. Maar deze klanten verwachten dan wel wat. De service die je aanbiedt moet van hoog niveau zijn. In een self-service portal kan je volledig openheid geven. Tijdsregistratie, gespecificeerde facturen, productinformatie en de actuele stand van zaken voor lopende tickets. Mocht de klant er in deze op-wens-ingerichte omgeving niet uitkomen, dan moet je goed bereikbaar zijn voor persoonlijk contact.

Deze focus op klantvriendelijkheid en op service vereist een andere manier van denken. Recurring revenue maakt deel uit van de zogeheten ‘abonnementseconomie’. Het gaat uit van de wens en het behoud van de klant, niet meer zozeer om het product of de transactie. Het betekent dat je zekerheid creëert voor beide partijen. Jij kan naast ondernemer ook de dienstverlener zijn om wie gevraagd wordt. En dat kan voor een groot deel geheel geautomatiseerd. Het verkopen van een product is verleden tijd, het verkopen van een oplossing is de toekomst.

Breng rust op je servicedesk

Ontvang 1 x per kwartaal een update over de laatste mogelijkheden met Inserve.

We hebben je inschrijving ontvangen!
Er ging iets mis, probeer het opnieuw of neem contact met ons op.

You might also enjoy

Card image cap
Ondernemen

Goed proces, goede werksfeer

Geplaatst door Jett | 05-11-2021
All-in prijs
100% Nederlands
Overstapservice

Tijd voor controle over je service business.

Het is tijd dat je niet ín, maar áán je bedrijf gaat werken.
Plan demo in

30 minuten

Geen verplichtingen

Toegepast op jouw organisatie

© Inserve 2022 - KVK 85647349