Ik liep een tijd geleden een productiehal van een machineproductiebedrijf binnen en daar werd ik een beetje jaloers. Niet zo zeer dat ik graag machines wil maken, maar ik ben jaloers op hoe ze daar processen structureren. Omdat de processen van de machinebouwer in een fysieke ruimte plaatsvinden, kunnen ze ook met fysieke, visuele cues werken: een groot planbord aan de muur, een A4tje met instructies vlak naast de betreffende machine en pijlen op de vloer voor de juiste looproute. Hoe is het gesteld met de procesdocumentatie op jouw servicedesk?
Deel je kennis, maak jezelf minder belangrijk
Ik zie bij IT-dienstverleners dat veel processen nog (alleen) in het hoofd van de ondernemer zitten. Er zijn misschien al wat pogingen gedaan om deze processen uit te schrijven, maar de tijd ontbreekt of er eindigt een lap tekst in een vergeten map die nooit meer bijgewerkt wordt. En dat terwijl processen standaardiseren en documenteren zoveel voordelen heeft:
''Maar dat documenteren kost tijd en dat heb ik niet!''
Ik hoor het je al zeggen. En ja, het kost tijd om te documenteren. Mijn tactiek is om niet alles in één keer te willen doen, maar op ‘aanvraag’-basis. Komt er een medewerker naar je toe met de vraag hoe een bepaald proces uitgevoerd moet worden? Leg het dan niet mondeling uit, maar schrijf het uit. Of neem een video op met bijvoorbeeld Loom. Dit kost je evenveel tijd als het mondeling uitleggen, maar de volgende keer hoef je alleen maar de link naar de video te delen. Je hebt jezelf opeens eenmaal die tijd bespaard! En de volgende keer driemaal je tijd, enzovoort.
Vind je het nog steeds moeilijk om te bedenken waar je moet beginnen? Er zijn wat processen die makkelijk te standaardiseren (en daarmee documenteren) zijn. Denk aan:
Het hoeft niet (in één keer) goed te zijn
Bij het vastleggen van de processen is het belangrijk te onthouden dat het niet perfect hoeft te zijn. Je tekst of je video gaat niet de wijde wereld in, dus als er wat uhmm’s inzitten of de informatie nog wat summier is, is dat geen probleem. Kies een platform en begin gewoon. Je kunt de content later altijd nog uitbreiden of vervangen. Je zult hier langzaamaan beter in worden, geloof me. En met een beetje geluk werkt het ook nog aanstekelijk voor je collega’s of medewerkers. Dus moedig ook hen aan om materiaal toe te voegen. Zo krijgen die positieve effecten van het standaardiseren en documenteren ook nog eens een sneeuwbaleffect.