Gratis proberen Plan demo

Blog > Ondernemen

Gierigheid is een ondergewaarde eigenschap van ondernemers

Posted by Marnick | Oct 10, 2023

Ik zie het (beginnende) ondernemers vaak doen: te snel spullen kopen. En hetzelfde geldt voor het huren van auto’s of een kantoor en het aannemen van mensen. Als je het mij vraagt, is dat niet verstandig. Het gezegde ‘de kost gaat voor de baat uit’ zou omgedraaid moeten worden: zorg eerst dat je geld verdient, daarna kun je investeren.

Geen hypothetische problemen oplossen

Mijn advies: los alleen echte problemen, geen hypothetische. Driekwart van de problemen die je denkt te gaan ervaren, komt niet eens op je pad. De wereld verandert, je klanten veranderen, jij verandert.. Focus daarom niet op potentieel rendement, maar op het oplossen van problemen die je vandaag ervaart.

‘’Als ik een productiebedrijf wil beginnen, heb ik toch echt een fabriek nodig’’, zou je kunnen denken. Maar zelfs dan zou je de eerste batch extern kunnen inkopen om te valideren dat er een afzetmarkt is voor je product. In de dienstensector heb je echt alleen maar een laptop nodig. Lease-auto? Nah. Kantoor? Je keuken is prima. Administratief medewerker? Doe het eerst zelf!

Je auto doet er niet toe

Waarom grijpen ondernemers dan toch vaak naar het aanschaffen van spullen die ze (nog) helemaal niet nodig hebben? Ik denk omdat het kopen van spullen voor de aanmaak van gelukshormonen zorgt en omdat ondernemers graag willen uitstralen dat ze een ‘professioneel bedrijf’ hebben.

Het eerste punt is makkelijk op te lossen: ga gewoon sporten in plaats van geld uitgeven. Dat is veel gezonder en geeft je ook die gelukshormonen 🙂 Daarbij komt dat gierig zijn uiteindelijk ook een soort trots geeft. En wat betreft het tweede punt: denk je dat jouw (potentiële) klanten voor jouw bedrijf kiezen vanwege de auto die je rijdt? Of gaat het bijvoorbeeld om de service die je biedt, de prijs en je gunfactor?

Een Peugeot en een simpel kantoor

Als je eenmaal genoeg omzet maakt, bedenk dan goed waar je je geld aan besteedt. Je kunt een euro immers maar één keer uitgeven. Ik stel zelf de volgende eisen aan een aankoop:

  1. Is het aantoonbaar kostenverlagend of omzetverhogend en is dat effect voldoende om de aankoop te rechtvaardigen?
  2. Heb je de handeling minimaal 1 keer zelf gedaan of het product minimaal 1 keer gehuurd om je proces te testen? Zo weet je goed wat je behoefte is.
  3. Maak een ROI-berekening op basis van historische cijfers, niet met cijfers die je in de toekomst hoopt te behalen.
  4. Doorlopende kosten zijn prima (personeel, software), maar ze moeten ook doorlopend aan de eerste voorwaarde voldoen.

Ik rijd dus nog steeds rond in een Peugeot 206. Niet omdat ik dat nou zo’n fantastische auto vind, maar een nieuwe auto voldoet simpelweg niet aan bovenstaande eisen. Een lease-auto gaat me geen omzet opleveren (want ik geef vrijwel alleen online demo’s), en de Peugeot is zo kosten-efficiënt als het maar kan. Dus hoe graag ik ook een nieuw speeltje koop, rationeel levert het me niets op. Dus investeer ik liever in de technische ontwikkeling en marketing van ons product.

Ons kantoor is ook zeker geen hip start-up kantoor zoals je dat misschien zou verwachten. We zitten gewoon in een simpel verzamelgebouw uit de jaren negentig. Het voldoet aan wat we nodig hebben: snelle, stabiele internetverbinding, zit-sta bureau’s met goede bureaustoelen, verwarming en een koelkast.

Dus als je het mij vraagt, is gierigheid een ondergewaarde eigenschap voor ondernemers.

Breng rust op je servicedesk

Ontvang 1 x per kwartaal onze nieuwsbrief met nieuwe blogs, podcasts en features.

We hebben je inschrijving ontvangen!
Er ging iets mis, probeer het opnieuw of neem contact met ons op.
All-in prijs
100% Nederlands
Overstapservice

Tijd voor controle over je service business.

Het is tijd dat je niet ín, maar áán je bedrijf gaat werken.
Plan demo

30 minuten

Geen verplichtingen

Toegepast op jouw organisatie

© Inserve 2024 - KVK 85647349